شرح و بررسی مسائل فیزیک

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

مسئله تخمین: انرژی خورشیدی

روی سقف خانه‌ای تعدادی پنل خورشیدی، کاملاً افقی و بدون زاویه روی سطحی صاف و بدون مانع قرارگرفته‌اند. مساحت کل ای صفحات ۵ مترمربع و بازدهی آن‌ها حدود ۲۰ درصد است. با فرض این‌که خورشید دقیقاً از وسط آسمان عبور کند، این صفحات خورشیدی دمای چند لیتر آب را تا ۵۰ درجه می‌تواند افزایش دهد؟ خورشید به یک سطحی که عمود بر جهت تابش آن قرارگرفته ۱۰۰۰ ژول به ازای واحد زمان و به یک مترمربع می‌تابد.

جواب، در ادامه مطلب...

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Alpha

مقاومت هوا

در این مطلب توضیحاتی پیرامون مقاومت هوا و نحوه محاسبه آن داده خواهد شد و پس‌ازآن به بررسی یک مسئله سقوط آزاد به در نظر گرفتن مقاومت هوا پرداخته می‌شود. هنگامی‌که جسمی در یک سیال به حرکت دربیاید، از سمت سیال به جسم، در خلاف جهت حرکت جسم نیرویی به جسم وارد می‌شود که از حرکت آن ممانعت می‌کند، زمانی که سیالی که جسم در آن به حرکت درمی‌آید، هوا باشد به این نیرو، نیروی درگ یا مقاومت هوا اطلاق می‌شود. اندازه نیروی مقاومت هوا معمولاً تابعی از سرعت جسم، خواص سیال و هندسه جسم است و همان‌طور که گفته شد، مانند اصطکاک جهت این نیرو همواره در خلاف جهت حرکت خواهد بود.

ادامه مطلب...

۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
Alpha

کسب درامد از فیزیک

معمولاً رشته‌های محض مانند ریاضی و فیزیک در جامعه به‌عنوان رشته‌هایی شناخته می‌شوند که چندان کاربردی نیستند. از سوی دیگر به دلیل این‌که این رشته‌ها بیشتر تحقیقاتی هستند، مردم تصور می‌کنند که تنها در صورتی رشته‌های محض پردرآمد خواهند بود که یک پژوهشکده خاص از آن‌ها حمایت کند. همین دیدگاه‌ها موجب شد تا به‌عنوان یک علاقه‌مند به رشته فیزیک، مدتی تحقیق کنم تا ببینم آیا این دیدگاه‌ها درست است یا صرفاً یک باور اشتباه رایج است. در ادامه به چند راه کسب درامد از رشته فیزیک توضیح داده می شود

ادامه مطلب...

 

 

۲ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
Alpha