شرح و بررسی مسائل فیزیک

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

شلیک گلوله در رودخانه

از کف یک رودخانه به عمق h یک گوی فلزی با سرعت 0u به سمت بالا شلیک می‌شود. به دلیل خاصیت چسبندگی، آب از خود مقاومتی در برابر حرکت گلوله در راستای عمودی از خود نشان می‌دهد، نیروی واردشده از سمت آب به گلوله در حال حرکت متناسب با جرم و سرعت گلوله است. همان‌طور که در شکل مشخص‌شده در آب رودخانه به سمت چپ در حال حرکت است. پروفیل سرعت رسم شده سرعت آب را در هر عمق بیان می‌کند. در این مسئله فرض می‌شود که گلوله در جهت افقی سرعتی برابر با سرعت جریان آب دارد و سرعت آن در راستای افقی از رابطه Vx=y*V1/h پیروی می‌کند. ابتدا سرعت گلوله و مکان گلوله را برحسب زمان بیابید و پس‌ازآن دیاگرامی حدودی از مسیر حرکت گلوله در آب را رسم کنید. آیا ممکن است گلوله از آب خارج نشود؟

جواب را در ادامه مطلب مشاهده کنید.

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Alpha

سرعت حرکت لکه نور

در دستگاه شکل آینه طور یکنواخت حول محوری که نقطه O می‌گذرد دور خودش می‌چرخد و درو هر چرخش آن T  است. لیزری پرتو نوری را به نقطه O می‌تاباند. نور بازتابیده روی دیوار یک لکه نورانی متحرک ایجاد می‌کند. در لحظه‌ای که نور از نقطه H عبور می‌کند، سرعت آن چقدر است؟(منبع: دوره سی و دوم المپیاد دانش آموزی فیزیک)

برای مشاهده جواب به ادامه مطلب مراجعه کنید.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Alpha

مسئله پرتاب گلوله

گلوله‌ای با سرعت اولیه v0  از لبه پرتگاهی کاملاً عمودی به سمت بالا پرتاب می‌شود. اگر اندازه سرعت گلوله زمانی که در ارتفاع h از لبه پرتگاه قرار دارد، n برابر اندازه سرعت آن هنگامی‌که به‌اندازه 2h پایین‌تر از لبه پرتگاه  در حال سقوط است باشد، ارتفاع اوج این گلوله را برحسب n و h بیابید. چه n هایی برای این مسئله قابل‌قبول است؟ از تمام اتلاف‌ها صرف‌نظر کنید. (مشابه سؤال حرکت‌شناسی دوره ۳۲ المپیاد دانش‌آموزی فیزیک)

ادامه مطلب و مشاهده جواب مسئله...

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Alpha