شرح و بررسی مسائل فیزیک

۳۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

بررسی حرکت در آینه کروی

  • مسئله

یک ذره را در نظر بگیرید که مقابل آینه ای کروی و در نزدیکی محور آن آزادانه در حال حرکت است.مکان و سرعت تصویر این ذره را در لحظه ای که در مکان (y,x)  سرعت (Vy,Vx) را دارد بیابید.

جواب در ادامه مطلب...

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Alpha

نوسان خازن و فنر

  • مسئله

یک جسم سنگینی از سقفی با فنری به ثابت k آویزان است. میله رسانایی به جسم متصل می شود. مجموع جرم میله و جسم m است. میله می تواند روی دو ریل که به فاصله L از هم دارند بدون اصطکاک بلغزد. یک خازن با ظرفیت معلوم C با سیمی به ریل ها متصل است. کل دستگاه در میدان مغناطیسی یکنواختی مطابق شکل قرار می گیرد. بدون در نظر گرفتن مقاومت الکتریکی دوره تناوب عمودی جسم را بیابید.

جواب در ادامه مطلب...

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Alpha

رمبش گرانشی

رمبش گرانشی ادغام و فشرده شدن یک جسم نجومی به سبب گرانش خود است. مثل کوچک و فشرده شدن یک جسم نجومی مانند یک سحابی در اثر گرانش ناشی از جرم ذرات داخل آن.

رمبش گرانشی یکی از عوامل اصلی شکل گیری جهان است چرا که در سیر تشکیل ستاره ها نقش مهمی را ایفا می کند و موجب متراکم شدن ابر گازی اولیه می شوند و نهایتا باعث می شود تا...

ادامه مطلب...

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Alpha

اصل برنولی

اصل یا قانون برنولی به بیان رابطه ای در مورد سیالات در حال حرکت در جریان یکنواخت می پردازد این قانون از پایستگی انرژی بدست می آید و نتایج بسیار حالبی دارد. یکی از نتایح این اصل بیان می کند که برای یک شاره هر گاه سرعت زیاد شود فشار آن کم می شود و بالعکس. در این جا به اثبات و توضیح این قانون می پردازیم.

  • روش اول:

ایده اصلی برای اثبات استفاده از پایستگی انرژی است در این جا می گوییم مقدار انرژی مصرفی برای حرکت برابر با مقدار تغییرات انرژی مکانیکی است.در شکل یک قسمت کوچک شاره را در پایین لوله در نظر بگیرید این قسمت در حال حرکت است پس...

ادامه مطلب...

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
Alpha

میدان مغناطیسی ناشی از سیم، سیملوله و پیچه

میدان مغناطیسی ناشی از عبور جریان را همواره می توان از قانون بیو-ساوار محاسبه کرد اما به دلیل پیجیدگی این قانون ابتدا به بیان حالت های خاص و ساده می پردازیم.این حالت ها عبارتند از میدان ناشی از عبور جربان از سیم بسیار بلند(بی نهایت)، پیچه و سیملوله البته بهتر است برای اثبات میدان داخل سیملوله از قانون آمپر استفاده شود.

  •  میدان مغناطیسی ناشی از عبور جریان از سیم بسیار بلند:

این مقدار در فاصله R برابر است با:

$$B=\frac{\mu_0 I}{2 \pi R}$$

ادامه مطلب...

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Alpha

قانون کولن، میدان، پتانسی الکتریکی و انرژی پتانسیل الکتریکی

در این مطلب به بررسی چند مبحث اساسی الکتریسیته می پردازیم:قانون کولن، میدان الکتریکی، پتانسیل الکتریکی و انرژی پتانسیل الکتریکی

  • قانون کولن

این قانون اندازه نیرویی که دو بار الکتریکی به هم وارد می کنند را مشخص می کند.برای مثال اگر دو بار با فاصله r و اندازه های q1 و q2 داشته باشیم نیرویی که به یکدیگر وارد میکنند برابر است با:

$$F=k\frac{q_1q_2}{r_{12}^2}  ,  k=\frac{1}{4\pi\epsilon_0}$$

...ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
Alpha

حرکت در یک بعد

در این مطلب به شرح و بررسی حرکت یک بعدی می پردازیم. با توجه به محتوای کتاب های درسی دوره دبیرستان عموما حرکت یک بعدی به دسته هایی مثل یکنواخت، شتاب ثابت، سقوط آزاد و... تقسیم می شود اما طبق مطالبی که تحت عنوان نگرش نوین گفته شد ابتدا به حالت های کلی این حرکت می پردازیم و سپس جزئیات را بیان می کنیم.

  • یک بعدی

منظور از حرکت یک بعدی حرکاتی است که تنها روی یک محور انجام می شود. فرض کنید که روی یک جاده باریک که عرض آن به اندازه یک اتوموبیل هست در حال رانندگی هستید. در این شرایط شما تنها میتوانید مستقیم به سمت جلو حرکت کنید یا بدون دور زدن به عقب حرکت کنید.

ادامه مطلب...

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Alpha

مسئله نوسان روی حلقه

  • مسئله

یک مهره کوچک به جرم m روی حلقه ای قرار دارد و یک فنر به طول اولیه صفر به آن متصل است.اگر  مهره را اندکی از حالت تعادل منحرف کنیم. این مهره نوسان می کند.بسامد زاویه ای این نوسانگر را بیابید.

جواب در ادامه مطلب...

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
Alpha

مسئله انبساط میله

  • مسئله

یک میله نازک به طول L و جرم m وجود دارد.اگر با توان P به این میله حرارت دهیم، رابطه بین چگالی خطی این میله و زمان را بیابید. و نمودار آن را رسم کنید.

جواب در ادامه مطلب...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Alpha

دمای تعادل سیاره ای

یکی از ویزگی های سطح سیاره ها دمای سطحی آن هاست. در این مطلب می خواهیم دمایی را پیدا کنیم که سیاره با توجه به مقدار تابش جذب شده و توان تابشی یا درخشنگی خورشید در تعادل می ماند. روش و راهکار اصلی محاسبه برابر قرار دادن توان تابشی ورودی به سیاره با مجموع توان جذب شده و بازتاب شده است به عبارت دیگر در این جا هم از پایستگی انرژی استفاده میکنیم. برای حل ابتدا باید...

ادامه مطلب...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Alpha